Köyün
gelenek ve göreneklerine en bağlı oldukları şeylerden bir tanesi Arefe
Günleri Sıla-i Rahimde bulunmak üzere köye Atalarının mezarlarını
ziyaret gelmektir. Arefe günü herkes neredeyse koşa koşa köye gelmeye
çalışır. İkindi namazından sonra mezarlıkta herkes toplanır. Yasin,
tabareke, amme ve diğer okunan surei celillerden sonra imamın yaptığı
duaya hepbirden amin denir. Duadan sonra "bereket bereket" denilerek
yere mendil veya takke açılarak köyün hayır hasenat işlerinde
kullanılmak üzere para toplanır. Daha sonra herkes kendi mezarlarının
başına gelerek sureler okuyarak ölmüşleri hakkında yaradandan niyazda
bulunurlar. Arefe Ramazana denk geldiyse mümkünse yeri yurdu olanlar
oruçlarını köyde açarlar. Şimdilerde köyün derneğinin düzenlemiş olduğu
yeni bir örnek davranışla tüm köylülerimize arefe günü "SON İFTAR"
yemeği verilmektedir.
- En başta gelen geleneklerinden biri ise bir cenaze olduğunda cenaze sahiplerini yalnız bırakmayıp cenazeyi huşu ve saygı dolu bir şekilde ( selatu selamlar ve kelimei tevhitler ile yasin,tebareke ve diğer surei celiller ) defin ederler.
- Cenazenin arkasından dua ve niyazda bulunup iyiliğine şahitlik edip dünyalık ve ahretlik haklarını helal ederler. Eskiden bir cenaze olduğunda duyan duymayana iletmekte idi bazen iletişimin kurulamadığı zaman oluyordu ve cenazeye gelemeyenler üzülüyorlardı. Şimdilerde köylümüze "cep mesaj" sistemi ile ulaşılmakta cenazeye gideceklerde bentderesi-y.mahalle köprüsü-çiftlik kavşağı güzergahlarında beklemektedirler.
- Cenaze defnedildikten sonra köy konağında gelen misafirlere yemek verilir.
- Not: Köy derneği köyümüz mezarlığı etrafında düzenlemeler yapmış mezarlıkları genişletmişle ve duvar neyi çekmişlerdir.
- Aşşağıköy mezarlığının biraz dar olmasından dolayı Akkaşgilin İdris Dağdelen (Allah rahmet eylesin)'in hayrına bağışlanan (1058 M2 Dünyalık mal) tarlanın bir bölümü de mezarlığa dahil edilmiştir.
- Tabut taşımak çok savapdu. Aynı zamatları da ipiretlükdü. Cenaze defnedülükenek, gonuşulmaz okunan Kur'an dinlenir.
- Lataa ne zamat ipret alacaaz. (😱 İnsan ipret almaz, ölü kömülüyo taahala ipret almıyo.)
- Geçenlerde bi cenazede (gerçi her cenazede oluyo) yalanım varsa bizde öleceez sonuçta, yıllarca ismi söylenen insan ölünce adı cenaze oluyor. Cenaziyi defnediyolla bi tarafdan Kur'an okunuyor yanıma kel bi adam geldi navanayok diyo bana, beni görmezden geliyon neyi diyip durdu evinden arabasından yazlığından gonuşup durduyala. Labigit diyecem, golundan dutup fıydalayacam sabır dedim içimden, bi tarafta da iki lavuk oturmuş ordan burdan koyu bi mahabbet, cenaze kömülüyünce de doooru yemekhaneye yemek yerkenek de dedikodular havalarda.
İlk namazlar genelde KANDİL GECELERİ için söylenir.
İkindin Namazından sonra O gün ev hanımları evde bişi neyi yapar.
Cizleme (o guyruk yağının saca çalınmasından sonra saca dökülen o ipek gibi cizlemenin dadı yok), hevle, gıygana, goldan sepme (şimdiki uzun tırnak pide fakat bizim goldan serpme tereyağlı oludu) neyi yapar caminin ööne getürüdü. Çoluk çocuk,
herkes orda toplanu bu özel günlerde hazırlanan bu nefis yiyecekleri gapuşullarudu. Elindekini bitüren edirafına bakar ecük taa yokmu diye bakar bi sonraki KANDİL GECESİ'ni ipinen çekmeye başlallarıdınak.
İkindin Namazından sonra O gün ev hanımları evde bişi neyi yapar.
Cizleme (o guyruk yağının saca çalınmasından sonra saca dökülen o ipek gibi cizlemenin dadı yok), hevle, gıygana, goldan sepme (şimdiki uzun tırnak pide fakat bizim goldan serpme tereyağlı oludu) neyi yapar caminin ööne getürüdü. Çoluk çocuk,
herkes orda toplanu bu özel günlerde hazırlanan bu nefis yiyecekleri gapuşullarudu. Elindekini bitüren edirafına bakar ecük taa yokmu diye bakar bi sonraki KANDİL GECESİ'ni ipinen çekmeye başlallarıdınak.
Köyde
bayram namazı bitiminde köy meydanında toplanılırdı.( Sipahiler
mahallesine yapılan camiden sonra bu 2019 yılında Sipahiler Mahallesi
camiinde Ramazan bayramı Namazı kılınıp Namazı müteakip Sipahiler
meydanında Bayramlaşma yaşanmıştır.) Herkes yaşına göre sıralanıp
bayramlaşılır. Bu bayramlaşma köylünün birbirleri ile küslüklerinin veya
kırgınlıklarının düzelmesini sağlar. Akrabalıklar govatlanu (kuvvetlenir) Unudulanlar hatırlanır. (Bayramlarda, Rahmetli Durmuş Akbaş hoca
bayramlaşma bitince dua ve niyazda bulunurdu. Yarabbi kör moskofun gözü
çıksın tartufan olsun diye yıllarca böyle dua ederdi valla birgün urusya
(Rusya) murusya galmadı dağıldı gumirisler de gayboldu esameleri galdı)
Demekki herkes köyünde bu bayramlaşmaları yapmış olsa dualar Yaradanın
izni ile müstecap olacaktır. Buradan tüm yafidileri (yahudi)
naletliyoruz. (Yüce Yaradan Ülkemizin ve Ümmeti Muhammedin birlik ve
beraberliğine göz dikenlerin, içimizdeki ve dışımızdaki hainlerin tuzaklarını boşa çıkarsın ve bizleri
görünür görünmez kaza bela ve musibetlerden muhafaza buyursun.)
Eskiden bide bayramlarda köy odasında veya havaların iyi olduğu zamatlarda orta yazıda neyi herkes evinde hazırladığı yemekleri burıya getürü, sıfralar hazurlanu çoluk çocuk buralarda yemek yiyelim diye o sıfrıdan bu sıfrıya goşallardı.
Ramazan bayramınının birinci yemeği "sütlü" , gurban bayramınında tabiikine gavurma idi. ( et bi kütüğün üsdünde satırınan veyahutda keserinen gıyım gıyım gıyuludu. ondan keylimine yapılan gavurmanın veya kövtenin yanında yat.)
Eskiden bide bayramlarda köy odasında veya havaların iyi olduğu zamatlarda orta yazıda neyi herkes evinde hazırladığı yemekleri burıya getürü, sıfralar hazurlanu çoluk çocuk buralarda yemek yiyelim diye o sıfrıdan bu sıfrıya goşallardı.
Ramazan bayramınının birinci yemeği "sütlü" , gurban bayramınında tabiikine gavurma idi. ( et bi kütüğün üsdünde satırınan veyahutda keserinen gıyım gıyım gıyuludu. ondan keylimine yapılan gavurmanın veya kövtenin yanında yat.)
Eskiden
bi yol veya köye su neyi getüleceği zamat köylü bi arıya gelir.
Biribirlerine yardım ederekden yardımlaşırlardı. Birde parası olanlar
parıynan veyahutda bir mal veya hizmet karşılığı Emeci
dutarlarımışıdına.
On onbeş santimlik bir odun parçasına zopa atılır öyle oynanudu. benim büldüğüm.
Eskiden
köyün en menşur oyunuymuşduna. Herkes genelde dibek başında toplanu
oyun aaşam ezenine kadar sürermişidine. Şimdi nasıl oynandığı
unudulduğu gibi nasu oynanduuda bilinmemektedir.
Çelik çomak oyunu gibi neyi bi oyun olduğudur.
DÜĞÜN DERNEK
Gız
evine gına günü gadunnu gızlı toplanulu. Herkes üçeteeni giyer.
Depeliklerini takar gınıya gelürler. Öyle erkeklerin arasında veya
onların göreceklerü bi yerde oynanmazıdı. Defçiynen türkücü çalıp
söylemiye başlıyınca adını bilemediğim o oyun oynanunudu. Defçi genelde
bakır ilehennen çalardı türkücüde de bi ses oludu aman aman akıllara
zarar. Erkeklerden bazı oyanuklar gündüzden evin tavanına (tavan derkene
çatı değil) saklanula sevdüğü gızı orda seyrederidi, kimipti tavana
çıkarsa o şanslı olurdu niye çünkü en öndedir. Bazıları evin damına,
kimisi davar damına saklanu, kimisi temekten girmiye çaluşu, kimisi
gaşlığa dırmanudu. Gına bi heleşeli geçerdi bi heleşeli geçerdi. Gınanın
sonunda gadunnu gızlı bi sürmelim çekerleridi gelin ağladukça ağlar,
anası ağladukça ağlar, onlar ağladukça herkes de ağlardı. Emme gelini
goyvesen bi oynıyacakki fittir fittir edecek emme Gel gelelim velakin
gınada ağlamak zorundadu.
Oğlan
(damat) gınası pek gız gınası gadanak eylenceli olmaz emme genede oğlan gınası
ile yapılanlar gomik olur. Damat tıraş ettürülü bazen adamı güldümek
içün eşşek traşı yapulu, daamadı gandurula yüzüne un neyin serperler, kimipti yarışı yapulu, güveyiyi
eyicene bi eylenceye alula, şakalaşmalar, falanda filanda uzayıp gider. Oğlan
gınasında bide parası olan köçek getürü, tüfekler, tapancalar patladulu
yanuk türküler söylenü, gece yarısı herkes havai fişekler eşliğinde evlerine daalu.
YEMEKLERİMİZ Yemek (gayıt) tarifleri Allah Rahmet eyliyesice ebemin anlatımıyla yazulmuşdu.
Taaranalık
göce deermene gönderülü. Deermenden gelen çekilmiş göce içine yovurt
gatılıp eyice yonurulu. Tekneden daşınca bi palanın üsdüne gonulmak
üzere samallıın üstüne gonu. Güneşde guruyunca elde ovalanu. Ondan
keyliminek elekden geçürülü. Eccük taa gurudulunca hambara gonu.
Bişürekene içine zızırtmayaa veya goyun veya geçinin gurudulmuş veya
gavrulmuş ince baarsuu gonu. Gaynıyınca üsdüne tereyağı gızdurulup
içine nane gonup taaranın üsdüne dökülü. Eskiden öyle herkese bi tabak
neyi yookene bi bakır tepsiye gotaruludu çorba üsdüne ataşda gevredilmiş
ekmek neyi doğrayınca taata gaşuunan yi babam yi.
Sovan
gavrulu patatis ve bulgur garuşdurulup bigurukda toz acı biber atılıp
duzunu muzunu goyup talladan gelenin ööne gotarulu. Olmazsa olmazı
ocakda ısıdılıp gevredilmiş ekmek.
Memişga Pişmiş hamur kaşıkla parçalara bölünür, tereyağ kızdırılıp hamurun üstüne bolca dökülüp şeker serpilip gözelcee yenü.
Islama = Bazlama
ocakta ısıdulu iyice gevredülü ondan soona gaşuğa gelcek gadanak
parçalara bölünü. Üsdüne etsuyu dökülü, o zamatları edirafa gözel bi
goku yayulukine herges gaşuklar. Gapış gapış gider. İyimi . Bazı
memleketlerde buna "tirit" denir
Ekmaamuru = Bazlama
ocakta ısıdılıp iyice gevredülü ondan soona gaşuğa gelcek gadanak
parçalara bölünü üsdüne sarmısaklı yoort eklenü üsdüne tereyağ
gızdurulup toz biber dökülüp yemeğin üsdünde gezdürülü.
Bi ıslama çeşidi daha = Bazlama
ocakta ısıtulu iyice gevredülü ondan soona gaşuğa gelcek gada parçalara
bölünüp tepsiye dizülü. Bi tenciri veya çenciriye su gonu üstüne sovan
dooranu ecük piriç gonu. piriç bişiyince veyahudda yımışamıya varınca
üsdüne yımırta gırulup garuşturulu ecük de kırmızı toz biber gonup
ekmeen üsdüne dökülü.
Fasla gabaa = Bal
kabağının kabuğu soyulmaz iyicene yıkanıp içi ayıtlanu. Ondan keylimine
gabak çay tabaandan ecük böyük parçalara ayrulu tencire veyahutda
çenciriye üstüsde dizülü üsdüne eccük şeker serpilip bişürülü.
Gurufasille = Gurufasille genelde göveçde bişürülüdü. İçinede biguruk gurbandan kalan kemük atuludu.
Fasille gıyması = Teze
fasille gurudulu, sovan gavrulu içine bulgur gonu, bigurukda toz acı
biber atılıp gışın sovuk havalarda zaaradan gelince gevredilmiş ekmeenen
ıccak ıccak yinü.
Gıygana = Unun
içine iki yımırta gırulu ecükde suyunan ecüde süt gonu çampalandıkdan
soona ıccak tavıya gonu altı üsdü bişiyince sıfrıya böbele yesin diye
gonu. Genelde niyeyise böbelere yedürülüdü.
Cizleme = Un
su gatularak ipek gibi cıvuk hale getürülü. Ocaklığa saç gonu altuna odun atulu.
Sacın üsdüne guyrukya sürülü cuvuk hamur bi kepçiynen sacın üsdüne
dökülü. Bi oklavıynan inceldülü, biyannı bişiyince öteyannı da
bişürülüp ıccak ıccak böbelere ve ev halkına yedürülü.
Yayla çöreği =
Güssonu yayladan gelenlerin un, kaymak ve yımırtıynan yaptıkları bu göç
çöreği de gaymaklı olduu için pek güzel olurdu. Herkes yayladan
gelenlerin yolunu gözetlerdi. Bi gulak çörek böbelere fazla verülüdü.
Eyşili = Sovan
kavrulu içine ecük un gatılıp garuşturulu. Ondan keyli patatis doğranu
ecükde buldur atılıp gırmuzu toz biber gonulup iki tıngırdıyınca
ocakdan indirilip sıfra veya taplının ortasındaki bakır tepsiye
gotarılan yemeğin üsdüne alma eyşisi dökülüp gapış gapış yenir.
Bir Aşure çeşidi = Göce,
nafıt, gurufasille, gurudulmuş gurbandan galan gaburga kemüü ecük
garüzüm su ve süt gonup eyice gaynaduktan keyli. Gonu gomşuya
daaduludu.
Goyultmaç = Süzülmüş
süt bi çenciriye gonu. İçine biraz un gatıp goyulana gadanak çevrilip
tepsiye gotarılan goyultmaç, ocakda ısıdılıp gevredilmiş guru ekmeenen
gapış gapış yenü.
Madıma veya badıma = Harman
yerlerinden toplanan madımalaklar samallıın tavanda gurudulu. Gışın
haşlanu samursaklı yovurdunan üsdüne terayağ ve gırmuzu toz biber
serpilip gaşuk gaşuk yenü.
Küle gömme = Hamur
mayıynan yovurulu. Tekneden daşmıya varınca. Ocağın zıccak külü biyanna
gonu. Hamur yovallak bir şekilde burada bulunan ocaklığın zıcak daşına
gonu üsdüne galın çimento kaadı gonu. En sonunda zıccak küller bunların
üsdüne konarak gaylın ekmeen bişmesi beklenü.
Galle Gıyması = Çükündürden (şeker pancarı) yapılan bi yemek olup nasıl yapılır tadı nasıldır bilmem.
Piyram = Akdavar'ın
erkeç olanu kesülüp. Tulumu çıkarulu. Guyuya odun atulup köz haline
gelince akdavar guyuya sallandurulu, altuna da bakır bi ilehen gonuki
etin suyu boşa gitmesin. Guyunun üsdü gapatulu iki üç sehet sona açulu
bişmiş ipil ipil olmuş et goca bi tepsiye çıkarulu gapış gapış yenü.
suyuna da ekmek banulu veyahutda pilaf yapulu. Piyramın gemüünü bile
sıyıran olmuşdu. Ogada zelletli olu piyram.
Keşli Makanna (makarna)= Bakır çencirede su gaynadulup, içine yımırtalı erişte atulu. Erişteler bişidükten keylimine süzülür. Bakır sahana rendelenmiş keş serpülü, üsdüne birez bişmiş erişte onun üsdüne tekrar keş serpüşdürülüp bakır tavada gızdurulup içine de ezücük rendelenmiş keş atılan tereyağı eriştenin üzerine gezdürülüp senin elini bağlasınlar benim de ayağımı ondan keyliminek çalalum gaşuğu.😋
Aaazının suyu akdu peçitiynen sil🤭
Yabanabat Pidesi (bu aluntu olup olduğu gibi gopyala yapuşdu yapulmuşdur.) Ben bu yaşıma geldim bu pidiiyi gulaam işitmedi gözüm de görmedi desem yerüdür. = Yabanabat Pidesi yapılacak et bir gün evelinden alınıp terbiye edilir. Koyunun bel ve kaburga etlerinin sinirleri alındıktan sonra yüzde elli dana eti ile kıyma makinesinde tek iri bıçakla çekilir. Kuşbaşı doğranmış soğan, sarımsak, biber, sıvı yağ ilave edilip tepsi içinde fırına sürülür sonrasında patlıcan, domates ilave edilip baharatını da attıktan sonra karıştırılır soğumaya bırakılır. Kıyma ilave edilip harmanlanır. Ustalık marifeti ile ince bir şekilde açılan hamurun üzerine iç serilir, üzerine rendelenmiş katık peynir ilave edilip kürekte yaklaşık 1 metre 20 cm sündürülüp, fırına atılıp pişirilir. Uzun bir şekilde tahtada doğranmış maydanoz, közlenmiş domates ve bseferiber ile birlikte servis edilir.
GELENEK VE GÖRENEKLERİMİZE SAYIN MEHMET AKYOLDAN BİR ALINTI
YAZI İLE DEVAM EDİYORUZ.
- Yukarıkese köyünün insanları gelenek ve görenekleri ve yaşam tarzları ile kendilerine özgü bir tarz sergilemişlerdir.
- Bayramlarda ise namazdan sonra herkes birbiri ile bayramlaşır, daha sonra mahalleler arası silah atışları başlar.
- Kışları köylerde yazları ise belli bir oranda yani 4-5 aylığına yaylalarda geçerdi. Yazın bitişi ile kışın başlangıç noktasında mandıralarda kalındığı da görülürdü. Ancak bu göç ailenin tamamen yaylaya veya mandıraya gitmesi anlamında değildi.
- Kise köylülerin gelir kaynağı olan keçi, tiftik (tüytük), inekler, manda (camız veya kömüş) koyun, kuzu, buzağı, malak (kömüş yavrusu) zaman içinde devletin yanlış politikaları yüzünden yasaklandı (ormanda otlatmadılar-meralara çıkarmadılar) veya nüfus kalabalıklaştıkça ve ekim alanları ve yaylaklar azaldığından köylüler köyden şehre göç etmek durumunda kaldılar.
- önemli bir not:
- Şunu belirtmeden geçmemek lazım. Eskilerde belki fakirlik vardı.Yoksulluk vardı.Ama insanlar,akrabalar ve komşular arasında çok aziz bir yardımlaşma vefa ve insanlık vardı.
- Kaynak kişi: Araştırmacı Gazeteci Yazar Mehmet Akyol